مطالعه ی واکسن ب ث ژ در درمان دیابت نوع یک

واکسن BCG  از لحاظ تاریخی برای محافظت در برابر سل استفاده می‌شود و از زمان معرفی آن در سال ۱۹۲۱فراگیرترین واکسن توصیه شده در تاریخ پزشکی بوده است. واکسن BCG بسیار ایمن است و در لیست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت (WHO) قرار دارد و سالانه به حدود ۱۰۰میلیون کودک در سراسر جهان، معمولاً در بدو تولد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سل تزریق می‌شود.

ارتباط واکسن BCG با دیابت نوع ۱

پتانسیل واکسن BCG برای معکوس کردن انواع مختلف خود ایمنی، از جمله دیابت نوع ۱، طی دو دهه گذشته در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) با سرپرستی دکتر دنیس فاوستمن، در حال بررسی بوده است.

داده‌های فاز اول مطالعه انسانی مطالعات دکتر فاوستمن نشان می‌دهد که واکسن BCG می‌تواند یک درمان امیدوار کننده برای دیابت پیشرفته نوع 1 باشد. در این مطالعه به بزرگسالانی با سابقه متوسط ۱۵سال دیابت نوع ۱، واکسن BCG در دو نوبت با فاصله ۴هفته تزریق شد. به نظر می‌رسد واکسن BCG  برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱بی‌عارضه است و تنها التهاب خفیف در محل تزریق ایجاد می‌کند که قابل انتظار است. این واکسن به از بین رفتن گلبول‌های سفید مسئول بروز خودایمنی کمک می‌کند و به طور موقت توانایی تولید مقادیر کمی انسولین را به لوزالمعده بازمی‌گرداند. هرچند پایداری این تأثیر بعد از ۲۰هفته دیده نشده است، با این حال پیگیری طولانی مدت بیش از ۵سال، بهبود معنادار HbA1c را نشان داد.

داده‌های اخیر از مطالعات انجام شده دربیمارستان عمومی ماساچوستنشان می‌دهد مکانیسم جدیدی در تأثیر مثبت تزریق واکسن BCG در دیابت نوع ۱دخالت دارد که به فرآیند متابولیسم گلوکز از فسفریلاسیون اکسیداتیو در گلیکولیز هوازی مربوط می‌شود. گلیکولیز هوازی ناشی از تزریق واکسنBCG ، به این معنی است که لنفوسیت‌ها می‌توانند از مقادیر زیادی قند استفاده کنند و بنابراین قند خون را کاهش می‌دهند. علاوه بر این واکسن می‌تواند منجر به القای تغییراتی در DNA شود که باعث اصلاح عملکرد سیستم ایمنی افراد مبتلا به دیابت نوع ۱می‌شود.

فاز دوم مطالعات

مرحله دوم این مطالعه در حال حاضر در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) در حال انجام است. هدف از این مطالعه ی تصادفی کنترل شده با دارونما این است که ببیند آیا تزریق مکرر BCG می‌تواند باعث بهبودی بیماری شود و یا به جلوگیری از بروز عوارض دیابت کمک کند؟ مطالعه فاز دو شامل ۱۵۰فرد دارای سابقه طولانی دیابت نوع ۱در سنین ۱۸تا ۶۵سال خواهد بود. شرکت‌کنندگان در سال اول مطالعه، دو تزریق واکسن BCG یا دارونما با ۴هفته فاصله دریافت خواهند نمود و تا ۴سال بعد، سالانه یک تزریق واکسن خواهند داشت.

منبع:

https://gabric.ir/sci-news/bcg-vac/